Parodontologie Amsterdam

Met goede mondhygiëne voorkomt u klachten aan uw tandvlees en behoudt u een gezond gebit. Klachten of symptomen van tandvleesproblemen, zoals bloedend, rood of gezwollen tandvlees duiden op een ontsteking en moeten tijdig verholpen worden om uw hygiëne en gezondheid in stand te houden. Maak een afspraak voor een parodontologiebehandeling als u zich herkent in deze symptomen of als u andere klachten aan uw tandvlees heeft.

• Professionele reiniging voor gezond tandvlees
  • Behandeling van tandvleesontstekingen, zoals gingivitis en parodontitis
  • Ook op zaterdag geopend

We hebben korte wachttijden en ruimte voor nieuwe patiënten. Schrijf uzelf eenvoudig online in of bel naar 020 625 5930.

Bent u al patiënt? Maak dan heel gemakkelijk een afspraak via onze online afsprakenmodule.

Wanneer is een behandeling nodig?

Rood, gezwollen of bloedend tandvlees zijn een mogelijke indicatie van een tandvleesontsteking. Een ontsteking moet vroegtijdig gediagnosticeerd worden om het succes van de behandeling te vergroten en te versnellen. Daarnaast zijn er nog een aantal symptomen waar u een tandvleesontsteking aan herkent:

• Gevoelig tandvlees
  • Bloedend tandvlees bij het tandenpoetsen
  • Tand- of kiespijn
  • Slechte adem of vieze smaak
  • Overgevoelig voor koude of warme dranken en maaltijden
  • Vaak last van tandplak, tandsteen en gaatjes

Een tandvleesontsteking gaat doorgaans gepaard zonder pijn, daarom is het belangrijk om ook bij twijfel een afspraak te maken. Tijdens een consult kan de tandarts of preventieassistente uw gebit en de gezondheid van uw tandvlees zorgvuldig onderzoeken. Neem contact op via onderstaande gegevens of loop binnen in de praktijk.

E. info@tandartsleidseplein.nl

Maandag:08.00 - 17.00
Dinsdag:08.00 - 17.00
Woensdag:08.00 - 17.00
Donderdag:08.00 - 19.00
Vrijdag:08.00 - 14.00
Zaterdag:08.00 - 13.00
Zondag:Gesloten

Hoe ontstaat een tandvleesontsteking?

Slechte mondhygiëne en onvoldoende reiniging veroorzaken tandplak, doordat er etenstesten en bacteriën achterblijven. Tandplak wordt zonder goede mondhygiëne en reiniging uiteindelijk tandsteen en dit tast het tandvlees aan. Tandsteen en -plak wat zich in de rand tussen tanden en tandvlees ophoopt, zorgt voor irritaties en in het een ernstiger geval ook voor een ontsteking van het tandvlees.

Gingivitis

Een lichte vorm van een tandvleesontsteking heet in de tandheelkunde gingivitis. Tandvlees met een lichte ontsteking herkent u aan een rode kleur, een zwelling of bloedverlies. Daarnaast gaat het vaak ook gepaard met een vieze smaak en een slechte adem. Gingivitis is zelf moeilijk waar te nemen, daarom raden we aan om ook bij twijfel een afspraak te maken. De tandarts of preventieassistente kan uw gebit met behulp van professionele apparatuur eenvoudig onderzoeken en een diagnose stellen.

Parodontitis

Een ernstige ontsteking die ervoor zorgt dat tanden en kiezen los staan en zich uit breidt naar het kaakbot noemen we parodontitis. Bij ernstig teruggetrokken tandvlees, waardoor kaakbot bloot komt te liggen is snelle behandeling noodzakelijk. Als parodontitis niet tijdig wordt behandeld, leidt dat namelijk tot losstaande of uitval van tanden en kiezen. In het ergste geval zorgt de ontsteking zelfs tot verlies van kaakbot. Mocht de ontsteking in een vergevorderd stadium zijn, dan verwijzen we u door naar een parodontoloog.

Twijfelt u of uw tandvlees geïrriteerd of ontstoken is? Maak dan een afspraak voor een mondhygiënebehandeling bij onze tandarts en preventieassistente.

Een ontsteking behandelen

Gezond tandvlees is roze en ligt strak om tanden en kiezen. Tandvleesproblemen zijn moeilijk waar te nemen, daarom raden we aan om periodiek een afspraak bij de tandarts en preventieassistente te maken. Mocht een behandeling nodig zijn, dan verloopt deze als volgt:

• De gezondheid van het tandvlees wordt onderzocht, eventueel met behulp van röntgenfoto’s.
  • Uw gebit wordt op professionele wijze gereinigd.
  • U krijgt mondhygiëne-instructies en advies om een gezond gebit te behalen en te behouden.

Het succes van de behandeling wordt grotendeels bepaald of de mondhygiëne-instructies worden opgevolgd en het gebit minimaal twee keer per dag wordt schoongemaakt. Wees uzelf ervan bewust dat goede reiniging ook na het herstel benodigd blijft om tandvleesklachten en -problemen in de toekomst te voorkomen.

Tandvlees gezond houden

Om gezond tandvlees te behouden is goede mondhygiëne essentieel. Het is belangrijk dat u minimaal twee keer per dag uw tanden poetst en gebruik maakt van hulpmiddelen, zoals tandenstokers, ragers of flossdraad. Maak daarnaast minimaal twee keer per jaar een afspraak bij de tandarts en preventieassistente voor professionele reiniging en om eventuele problemen vroegtijdig te diagnosticeren.

De kosten van parodontologiebehandelingen worden voor mensen tot 18 jaar vaak vanuit de basisverzekering vergoed. Mensen ouder dan 18 jaar moeten aanvullend verzekerd zijn om aanspraak te maken op een vergoeding van de kosten.

Raadpleeg de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering om te controleren of u recht heeft op een vergoeding en hoe hoog deze eventueel dan is. Doorgaans wordt een bepaald bedrag of percentage van de totale kosten vergoed.

Veelgestelde vragen over parodontologie

Hieronder hebben wij een aantal veelgestelde vragen over parodontologie beantwoord. Staat uw vraag er niet tussen, neem dan gerust contact met ons op.

Wat is parodontologie?

Parodontologie omvat het vakgebied in de tandheelkunde dat zicht richt op het diagnosticeren en behandelen van tandvleesaandoeningen. De titel parodontoloog mag pas officieel gedragen worden als een tandarts hier een aanvullende opleiding voor heeft gevolgd.

Is roken slecht voor mijn tandvlees?

Roken heeft niet alleen schadelijke effecten op de algehele gezondheid, maar ook op uw tandvlees. Het tandvlees van rokers herstelt over het algemeen minder snel na een ontsteking en kaakbot breekt sneller af.

Kan ik ook een mondspoelmiddel gebruiken voor reiniging?

Alleen een mondspoelmiddel is niet genoeg om goede mondhygiëne te behalen, maar het werkt wel versterkend naast tandenpoetsen en een ander hulpmiddel. Mondspoelmiddelen maken het verwijderen van tandplak namelijk eenvoudiger.

Afspraak maken voor een parodontologiebehandeling

Maak een afspraak voor een professionele gebitsreiniging via onze online afspraakmodule of bel naar 020 625 5930.