Verstandskies trekken

Laat uw verstandskies pijnloos trekken bij Amsterdamse Tandartspraktijk Leidseplein. Door verstandskiezen tijdig te verwijderen voorkomen we scheefgroei van andere tanden en kiezen. Daarnaast zijn de achterste kiezen ook moeilijk schoon te houden, waardoor ze gevoeliger zijn voor gaatjes en tandvleesontstekingen. Om klachten en gebitsproblemen te voorkomen is het in bepaalde gevallen nodig om uw verstandskies te laten trekken.

• Verstandskies pijnloos trekken onder verdoving
  • Voorkom scheefgroei van tanden en kiezen
  • Ook behandelingen in de avond en op zaterdag

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over verstandskies extracties? Neem dan contact op door te bellen naar 020 – 625 5930. Online een afspraak maken doet u eenvoudig via onderstaande button of loop binnen in de praktijk.

E. atl.tandarts@gmail.com

Maandag:    08.00 - 14.00
Dinsdag:      08.00 - 17.00
Woensdag:  08.00 - 17.00
Donderdag: 08.00 - 17.00
Vrijdag:        08.00 - 14.00
Zaterdag:     09.00 - 14.00
Zondag:        Gesloten

Waarom verstandskies laten trekken?

Verstandskiezen zijn de laatste kiezen die doorkomen in het gebit. Vaak is er onvoldoende ruimte voor deze kiezen, waardoor ze andere kiezen en tanden opzij duwen. Daardoor ontstaat scheefgroei in het gebit. In veel gevallen groeien verstandskiezen zelf ook scheef en/of komen ze niet goed door. Als de tandarts dat bij u constateert, dan raden we aan om een of meerdere verstandskiezen preventief te laten trekken. Verstandskiezen komen echter niet altijd door, dus trekken is niet in alle gevallen nodig.

De behandeling

Een verstandskies verwijderen we onder plaatselijke verdoving, zodat de behandeling pijnloos is. Voorafgaand aan de behandeling maken we röntgenfoto’s om te bepalen hoe complex de behandeling is. Bij een gecompliceerde behandeling wordt u indien nodig doorverwezen naar een kaakchirurg, maar doorgaans is dat niet nodig. Tandarts De Bye zijn aandachtsgebied ligt binnen de implantologie, waardoor hij veel ervaring heeft opgebouwd met extracties. Als de verdoving ingewerkt is:

1. Maakt de tandarts het tandvlees indien nodig open om toegang te krijgen tot de verstandskies.
  2. Als de verstandskies scheef ligt, splitsen we die in twee of meer delen. Hierdoor is het eenvoudiger om de kies te verwijderen.
  3. Als de kies verwijderd is, hechten we het tandvlees met oplosbare hechtingen.
  4. Om nabloedingen te voorkomen moet u, gedurende een half uur tot een uur, een gaasje op de wond houden.

De behandeling duurt doorgaans ca. 30 minuten, maar de tijdsduur is afhankelijk van het aantal verstandskiezen dat verwijderd moet worden.

Nazorg

Om gevoelens van napijn zo veel mogelijk te onderdrukken is het slim om voor de behandeling al een paracetamol of ibuprofen te nemen. Na de behandeling zal de verdoving uitwerken en is het normaal dat u vervelende gevoelens van de zwelling ervaart. Om de napijn te onderdrukken adviseren we om pijnstillers te nemen. Hiervoor krijgt u instructies van ons mee.
Om nabloedingen te voorkomen raden we aan om uw mond tot een dag na de behandeling niet te spoelen. Wees ook voorzichtig met tandenpoetsen rondom de wond.
Blijft u last van houden van (hevige) napijn en/of bloedingen? Neem dan contact op met onze praktijk.

De hoogte van de kosten van de behandeling zijn afhankelijk van het aantal kiezen dat verwijderd moet worden. Na het maken van röntgenfoto’s om de complexiteit van de behandeling in kaart te brengen, kunnen we u een kostenindicatie geven. De kosten van verstandskies extracties liggen lager bij de tandarts in vergelijking met een behandeling bij een kaakchirurg.
De kosten van de behandeling worden niet vanuit de basisverzekering vergoed. U moet een aanvullende tandartsverzekering hebben om aanspraak te maken op een vergoeding. Veel verzekeraars werken met vergoedingen tot een bepaald percentage of een maximaal bedrag. Raadpleeg daarom altijd de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering voorafgaand aan de behandeling.

Veelgestelde vragen over verstandskies extracties

Hieronder heeft de tandarts een aantal veelgestelde vragen beantwoord. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.

Hoe weet ik of ik mijn verstandskies moet laten trekken?

Bij kiespijn en andere klachten moeten een of meerdere verstandskiezen getrokken worden. Het doorkomen van een verstandskies gaat echter niet altijd gepaard met pijn of klachten, maar ook dan is het vaak raadzaam om de kiezen preventief te laten verwijderen. Bij jonge mensen verloopt het genezingsproces namelijk sneller. Op basis van een consult waarin de tandarts vooronderzoek verricht met behulp van röntgenfoto’s, wordt het advies per patiënt bepaald.

Wat kan ik doen om de zwelling te drukken?

De zwelling verschilt per persoon, maar in bepaalde gevallen is het mogelijk dat de kaak hevig opzwelt. Door te koelen neemt de zwelling af. Eten en drinken zal vooral in de eerste dagen na de behandeling moeizaam gaan, omdat het openen van uw mond pijnlijk is. In dat geval kunt u vloeibare producten eten.

Hoe lang houdt pijn na de behandeling aan?

Twee tot vier uur na de behandeling werkt de verdoving uit, waardoor u pijn van de zwelling zal ervaren. U krijgt instructies v.w.b. pijnstillers mee en we adviseren u om die op te volgen, zodat de medicijnen al werken wanneer de verdoving uitgewerkt is.
De eerste 24 uur na de behandeling worden als het meest pijnlijk ervaren, waarna de pijn stapsgewijs afneemt. Door de zwelling te koelen kunnen de gevoelens van napijn ook verminderd worden. Over het algemeen nemen de gevoelens van napijn binnen drie tot vijf dagen af en is alles na twee weken weer normaal.

Consult aanvragen

Heeft u last van kiespijn en wilt u een consult inplannen om te ontdekken of uw verstandskies de oorzaak is? Neem dan contact op door te bellen naar 020 – 625 5930 of door een e-mail te sturen naar info@tandartsleidseplein.nl. Tijdens het consult zal de tandarts uw gebit onderzoeken met behulp van röntgenfoto’s en weet u direct waar u aan toe bent.