Gaatjes behandelen met vullingen

Om gebitsklachten en -problemen door gaatjes (cariës) te verhelpen plaatsen we vullingen. Met een composiet vulling is uw kiespijn snel verholpen en eet en drinkt u weer ongestoord. Eventueel vullen we het gaatje onder verdoving, zodat de behandeling altijd geheel pijnloos is.

• Gaatjes pijnloos gevuld
  • Composiet vullingen van tandkleurig materiaal
  • 's Avonds en op zaterdag geopend

Maak een afspraak door te bellen naar 020 625 5930 of gebruik onze online afsprakenmodule. We hebben korte wachttijden en direct ruimte voor nieuwe patiënten. Vul het inschrijfformulier in om uzelf gemakkelijk online in te schrijven.

Symptomen van gaatjes

Kiespijn of klachten bij het eten en drinken zijn over het algemeen duidelijke symptomen van een (beginnend) gaatje. Daarnaast zijn er nog een aantal symptomen van gaatjes:

• Kaakpijn
  • Slechte adem
  • Vieze smaak
  • Donker gekleurde tanden of kiezen

Een gaatje gaat echter niet altijd gepaard met gebitsklachten of pijn. We raden daarom aan om elk halfjaar een controlebezoek aan de tandarts en mondhygiënist te brengen. Tijdens de controle wordt de gezondheid van uw gebit onderzocht en worden uw tanden en kiezen professioneel gereinigd. Tijdens deze afspraken maken we van tijd tot tijd ook röntgenfoto’s van uw gebit, zodat we de gezondheid ervan nog beter kunnen beoordelen.

Ervaart u klachten of pijn door een of meerdere van bovenstaande symptomen? Maak dan een afspraak via onderstaande gegevens of loop binnen in de praktijk.

E. atl.tandarts@gmail.com

Maandag:    08.00 - 14.00
Dinsdag:      08.00 - 17.00
Woensdag:  08.00 - 17.00
Donderdag: 08.00 - 17.00
Vrijdag:        08.00 - 14.00
Zaterdag:     09.00 - 14.00
Zondag:        Gesloten

De behandeling

Een gaatje vullen met composiet doen we in één van behandeling van ca. tien tot vijftien minuten. Tijdens de behandeling:

• Verwijderen we eerst het aangetaste deel van de tand of kies;
  • Vervolgens leggen we de tand of kies droog door die met een lapje af te zonderen van andere tanden en kiezen;
  • Daarna brengen we een hechtlaag aan op de tand of kies en vullen we het gaatje met composiet;
  • Tijdens de volgende stap harden we de vulling uit met behulp van een speciaal licht;
  • Tot slot werken we de vulling af, zodat tanden en kiezen in de boven- en onderkaak perfect op elkaar aansluiten.

Een vulling plaatsen is doorgaans een pijnloze behandeling, maar uiteraard bent u vrij om te kiezen voor een verdoving.

De kosten van vullingen hangen af van de grootte en het materiaal. Voor mensen tot 18 jaar worden de kosten vanuit het basispakket vergoed. Als u ouder dan 18 jaar bent moet u aanvullend verzekerd zijn om aanspraak te maken op een vergoeding van de kosten.

Bekijk de tarieven

De hoogte van de vergoeding verschilt per zorgverzekeraar. In veel gevallen bedraagt de vergoeding een bepaald percentage of een deel van de totale kosten. Raadpleeg voorafgaand aan de behandeling de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering, zodat u niet tegen onverwachte kosten aanloopt.

Vullingen vervangen

Oude amalgaam vullingen vervangen we door composiet vullingen, omdat amalgaam kwik bevat. Kwik heeft nadelige effecten voor de gezondheid, daarom raden we aan om uw oude vullingen te laten vervangen. Daarnaast vervangen we vullingen ook bij:

• Breuken
  • Verkleuringen
  • Lekkages
  • Een gaatje onder een vulling

Heeft u nog een amalgaam vulling die jaren geleden geplaatst is? Neem dan contact met ons op om uw vulling te vervangen.

Veelgestelde vragen over vullingen

Hieronder heeft de tandarts een aantal veelgestelde vragen over vullingen beantwoord. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contactmet ons op.

Hoe ontstaat een gaatje?

Gaatjes (cariës) ontstaan door zuren uit bacteriën van eten en drinken die achterblijven in het gebit. Bacteriën vormen tandplak dat zonder poetsen zal verkalken tot tandsteen. Tandplak en tandsteen tasten het gebit aan, waardoor gaatjes ontwikkelen. Tandsteen is bijvoorbeeld niet meer weg te poetsen en zal verwijderd moeten worden door een professionele gebitsreiniging bij de tandarts of mondhygiënist. Goede mondhygiëne is dus essentieel om een gezond gebit te behouden en gaatjes te voorkomen.

Als tandsteen niet tijdig verwijderd wordt, tast dat het tandvlees aan en veroorzaakt het mogelijk een ontsteking. Een tandvleesontsteking herkent u onder andere aan de rode kleur van het tandvlees en de zwelling. Meer informatie over tandvleesontstekingen en de behandeling ervan vindt u op de pagina parodontologie.

Hoe voorkom ik gaatjes?

Goede mondhygiëne is cruciaal om gaatjes te voorkomen. Poets daarom minimaal twee keer per dag uw tanden en maak gebruik van hulpmiddelen, zoals tandenstokers en ragers. Daarnaast raden we aan om minimaal twee keer per jaar een controlebezoek aan de tandarts te brengen en uw gebit te laten reinigen door de mondhygiënist of preventie-assistent. Eventuele problemen worden dan altijd vroegtijdig ontdekt en snel behandeld.

Hoe langgaan vullingen mee?

We plaatsen uitsluitend composiet vullingen, omdat die jarenlang meegaan. Uw persoonlijke mondhygiëne bepaalt grotendeels de levensduur van de vullingen, daarom is het belangrijk om een aantal keer per jaar een controleafspraak te ondergaan en zelf uw mondhygiëne goed te bewaken.

Is de behandeling pijnlijk?

De behandelingen waarbij vullingen worden geplaatst zijn doorgaans pijnloos, omdat de tandarts bij composiet vullingen geen gezond tandmateriaal hoeft te verwijderen. Indien wenselijk verdoven we u, zodat u zeker weet dat de ingreep pijnloos is.

Heeft u vragen of wilt u direct een afspraak maken om uw gebitsklachten te laten verhelpen? Neem dan contact op door te bellen naar 020 625 5930 of door een e-mail te sturen naar info@tandartsleidseplein.nl.